God Skole: Evaluering av endringsprosess I
Lærere og assistenter
Navn/ trinn/skole:Hensikten med denne evalueringen av endringsprosessen er firedelt:
- Har endringsprosessen gitt forventede resultater?
- Identifisere mangler alle veier, slik at disse blir synliggjort og så langt det går blir gjort noe med.
- Identifisere områder som skolen må holde fast på for å sikre langsiktighet i arbeidet som har blitt gjort.
- En tilbakemelding til God Skole/ Paul Viktor Wiker som kan bidra til at arbeid med endringsprosesser i skolen kan bli gjort enda bedre.
Evalueringen bør sees opp mot situasjonsbeskrivelsen du ga før endringsprosessen startet.
1. Hva var utgangspunktet for at du/ skolen ønsket hjelp? (Ta gjerne utgangspunkt i situasjonsbeskrivelsen du ga før endringsprosessen startet.)
2. Hvilke endringer ser du at endringsprosessen har gitt?
3. Har endringsprosessen vært tilfredsstillende i forhold til forventningene du hadde i forkant? Hva har evt. vært viktigst for deg?
4. Har du blitt godt nok informert og involvert i prosessen underveis?
5. Har du opplevd mangler fra Paul Viktor Wiker/ God Skole? Hva kunne ha blitt gjort annerledes?
6. Har du definert en fast ukentlig elevsamtaletid?
7. Er felles ledelse, elevsamtaler og krenkende atferd faste elementer på ukentlige trinn- eller teammøter?
8. Har endringsprosessen og involveringen av God Skole medført at du arbeider på et annet vis inn mot elever og i samarbeid med kolleger?
9. Hva mener du må til for at arbeidet med trygghet, trivsel og et godt læringsmiljø skal gi gode resultater i tiden fremover?
10. Har endringsprosessen bedret arbeidssituasjonen din? Evt. på hvilken måte?
11. Hvordan opplever du ledelsens rolle i endringsprosessen? Ser du mangler i arbeidet på egen skole? Evt hvilke?
12. Har du selv vært god nok til å følge opp
- standarder/ føringer for elevene?
- rutiner/ tilrettelegging for at elever skal få til?
- hyppige elevsamtaler med enkeltelever for å kartlegge, bygge en-til-en relasjonen, normdanne, korrigere og legge til rette?
- fellesføringer som er gitt eller avtalt på trinn-/ teammøter?