Marty Feldman og den gode læreren
Den amerikanske komikeren Marty Feldman hadde et blikk som gjorde noe med omgivelsene. Han så i vinkel. Han kan stå som et blide på hva vi voksne bør strekke oss etter, i overført betydning, når vi skal forholde oss til barn og ungdom i skolen.
Å være lærer, og spesielt kontaktlærer, kan være en skjør balansegang mellom på den ene siden:
- å bygge den gode en-til-en relasjonen
- å være tilrettelegger og på tilbudssiden
- å se eleven
- å signalisere tydelig at "jeg bryr meg om deg. Det finnes et rom for deg inni meg."
- å være motivator, gløde for faget sitt og skape begeistring
- å være forutsigbar, markant og tydelig på hvordan ting skal være
og på den annen side:
- å være grensesetter og stoppe uakseptable forhold
- å være den som ansvarliggjør
- å være den som snevrer inn handlingsrom
- å fremstå som allviter som alltid har innsikt i elevgruppa
Det kan være fort gjort å falle ned på den ene eller andre siden. I møter med elevene trenger man å ha med seg begge sidene samtidig, og kunne signalisere to ting innenfor samme møte og samme setning: "Jobben min er at du skal ha det godt her på skolen, men dersom du tar gale valg ... så vil jeg...".
Det er ingen motsetning mellom
- voksne på tilbudssiden og grensesetting
- god relasjon og ansvarliggjøring
- omsorg og begrensning av handlingsrom
- varme og udiskuterbar fasthet
- tilrettelegging og å stille krav
- involvering og glassklare forventninger
Marty Feldmanblikket gir rom for å gjøre begge deler samtidig.
Det kreves imidlertid at voksne kan skille mellom handlinger og personen som står bak. Det stiller krav til voksne om ikke å akseptere at krenkelser og ødeleggende atferd kan ramme noen elever, men ikke andre. Det er fort gjort å bagatellisere eller unnskylde negativ atferd som er rettet mot elever som ødelegger for, krenker, eller signaliserer negativitet mot omgivelsene.