Kursdag
Felles voksenledelse i skolen
Systemarbeid for å sikre et godt læringsmiljø for elever, et godt arbeidsmiljø for ansatte og trygghet for alle
Paul Viktor Wiker/ godskole.no
Arbeidsområder
• Elevuro/ dårlig læringsmiljø
• Elevkonflikter
• Mobbing/ krenkelser
• Negativitet mot voksne
• Klasseledelse
• Mangler i voksennettverket
• Skole – hjem samarbeid
• Systembygging/ skoleledelse
Krenkelser og mobbing
• Alle skal ha en god hverdag i skolen
• Hver 20. elev opplever å bli mobbet en eller flere ganger hver uke
• Det er mulig å ta gode grep og være i forkant
Hvordan det kan bli i elevgrupper I
• Uro, høyt lydnivå, elever som avspores, elever som har vondt i hodet
• Et «tåketeppe» av forglemmelser, uvaner, tull og tøys
• Lærere som ofte må mase og korrigere
• Lærere som kjefter, blir sinte, handler i etterkant
• Elever med ulike roller:
• Klovnen, utfordreren, den negative,
• Er det så nøye» – eleven, den passive
• Kverulanten, den som henger seg på, utøveren
• Dårlig faglig progresjon. Elever som blir hengende etter de andre
Hvordan det kan bli i elevgrupper II
• Usikkerhet. Få som tør å stikke hodet frem.
• Negativitet
• Hierarki
• Utestenging
• Mobbing
• Usynlige konflikter og negative relasjoner som voksne ikke ser så lett
• Barn som har tatt makta overfor andre barn og overfor voksne
• Foreldremotsetninger
• Motsetninger og mistillit mellom hjem og skole
Seks drivkrefter for endring og forebygging
• Den gode en-til-en relasjonen
• Anerkjennelse/ Å bli sett på det du lykkes med
• Tilrettelegging
• Ansvarliggjøring
• Begrensning
• Å lykkes med noe/ få til endring
Fire innsatsområder
Etablere felles ledelse • Felles standarder • Felles rutiner • Felles strategier • Definere kaosfaktorer • Vedlikehold | Elevsamtalen • Hovedverktøy • Fast rutiner og organisering • Langsiktighet • Relasjonsbygging, kartlegging, normdanning, tilrettelegging, korrigering |
Samarbeid med foreldre • Foreldre er forskjellige • Informasjonsrutiner • Lav terskel for kontakt begge veier • Bruk av klassekontakter • Å la motsetninger bli mellom voksne | Skolen • Systemarbeid • Tilrettelegging • Hvor trykker skoen • Kaosfaktorer • Kunsten å velge bort • Innføring av verktøy |
Elevsamtalen I
• Serier av korte en-til-en samtaler
• Alle elever bør sees en-til-en hver 2-3 uke
• Noen kan trenge flere samtaler hver dag
• Lengde: fra 3-10 minutter. Lengre i starten.
• Skal i utgangspunktet være gode samtaler for eleven
• Samtalene er målrettede. Lærer må vite hvor man vil med samtalen.
Den regelmessige elevsamtalen: Hvorfor
Et verktøy for:
• Tillits- og relasjonsbygging
• Kartlegging/ Få innsikt
• Normdanning
• Korrigering
• Tilrettelegging
• Tilpasset opplæring
• Forebygging
Utvikling av standarder: Definere uønsket atferd
• Komme for sent til timen
• Ta ordet uten å ha fått det
• Glemming av skolesaker, gymtøy, underskrifter, lekser etc.
• Spising og drikking i timen uten lov
• Vandring i klasserommet
• Gå inn i andre klasserom
• Ikke følge lærerens beskjed
• Fremmede ting framme i timen
• Fikling og uønskede lyder som raping, plystring, nynning, krølling av papir mmm.
• Skriving og tegning på pulter, bøker, andres ting
• Tyggegummi og godteri på skolen
• Gå ut av klasserommet uten tillatelse
• Vipping på stolen
• Bytte plass uten lov
• Kasting av ting som viskelær, lapper mmm
• Caps, hette, yttertøy, sko på inne
• Slå i skap, dørkarmer etc.
• Løping/ herjing inne
• Sprette ball inne
• Medlærervirksomhet. Du passer på det selv, så skal læreren passe på resten
• Kverulering
• Avbryte andre som har ordet
• Knuffing/ lekeslossing
• Voldsom lek
• Utestenging
• Ødelegging av egen, skolens eller andres eiendom
• Negative blikk, negativ latter, negativt kroppsspråk, spesielt ved fremføringer
• Bruk av uønskede kallenavn
• Banning, negative kommentarer, erting
• Slag, spark, dytting
• Trusler og tulletrusler
Utvikling av felles standarder
• Uønsket atferd vs. Forventninger til elever
• Bruk av ordet «ikke»
• En «negativ vinkling» eller en oversettelse og klargjøring av forventninger?
• Konkretisering for både voksne og elever
• Den viktige prosessen
• Se standarder i sammenheng med rutiner og kaosfaktorer
Felles rutiner I
• Hjelper elever til å ta riktige valg
• Begrenser handlingsrommet til å kunne ta dårlige valg
• Bidrar til å skape gjenkjennelse, trygghet og forutsigbarhet for alle i skolen
• Praktisk hjelp for alle ansatte
Skill mellom rutiner for elever og rutiner for voksne
Felles rutiner II
Tre gode spørsmål
• Hvilke rutiner har vi som fungerer og som vi kan samles om?
• Når blir ting kaotisk eller vanskelig for lærere eller elever?
• Hvilke rutiner kan vi etablere for å være i forkant av eller fange opp disse situasjonene?
Felles rutiner III
• Inngangssituasjon
• Fra friminutt til klasserom på en god måte
• Oppstart av økter
• Når starter timen?
• Visuelle signaler. Timeglass. Fast ståsted.
• Info om mål, innhold, arbeidsmåter. «Hva og hvordan»
• Overgangssituasjoner/ Skifte av aktivitet
• Tydelige beskjeder. Starte i riktig ende.
• Sjekk ut om elevene har forstått.
• Forespeiling av utfordringer og evaluering i etterkant
• Kall tilbake og gi ny beskjed om 3-4 gjør feil valg
• Avslutning av økter/ utgang
• I god nok tid
• Tid til overs: Evaluer: Hva gikk bra og hva må bedres?
• Rydd pult og gjør klar til neste økt
• Elevene skal først gå når læreren gir tegn
• «Nå er du klar så nå kan du gå»
• Går klokka i klasserommet riktig? Ringetid er riktig?
• Send ikke ut før tiden
• Tilstedeværelse ved utgang
• Ryddighet i klasserom, gang og fellesrom
• God ytre struktur kan hjelpe ustrukturerte elever
• Rydding av hyller, skap og sekk på arbeidsplan
• Er hyller i klasserom riktig plassert?
• Gardiner, elevarbeider, bøker, pulter
• Blyantspisser med holder
• «Grip fatt i de små tingene, og mange store vil falle på plass av seg selv»
• Kontakt/ Samarbeid med foreldre
• Informasjon, ukeplan, ukebrev
• Den lave terskelen for kontakt
• Forventningsavklaringer
• Foreldres forskjellighet
• E-post, telefon, SMS, telefontid, kontortid
• Å sette inn på konto/ Å komme i posisjon
• Utviklingssamtalen
• Bruk av foreldrekontakter
• Foreldremøter: Innkalling , form og innhold
• Samarbeidsrutiner i skolen
• Bruk av samarbeidstid
• Involvering av assistenter og faglærere
• Felles ledelse/ Info fra elevsamtaler/ krenkelser
• Vedlikehold
• Inspeksjonsrutiner
• Tilstedeværelse og synlighet
• Inngripen
• Å velge å se
• Når ting blir vanskelig
Eksempler på kaosfaktorer
• Mange voksne
• Manglende gjennomsiktighet
• Teamtid: Mange tema og oppgaver
• Vekslende timeplaner
• Liten kontakt med egne elever
• Manglende tilhørighet: Basisgrupper/ på tvers/ smågrupper/ på tvers av trinn/ hyppige endringer
• Lærerbytte i doble økter
• Lange økter uten pauser
• Mange elever inn samme dør på en gang
• Inspeksjonsordning
• Manglende back-up
• Manglende kontakt med foreldre
• Manglende forberedelse til timer
• Skriving på tavle med rygg mot elever
• Elever som har skap utenfor klasserom
• Uforutsigbar vikarsituasjon/ vikarstopp
• Materiell som må hentes fra andre rom/ som er borte
• Mangel på klare føringer (garderobe……)
• Manglende samarbeid alle veier
• Få voksne til å kle på 1-klassinger
• Manglende ringeklokke
• Klokker som går feil
• Trang hverdag
• Manglende voksentilstedeværelse
• Stor frihet for elever
• Mangel på kontinuitet, årshjul
• Bruk av vikarer
• Mangel på grupperom/ elevsamtalerom
Lærerens mange roller
• Læreren/ veilederen
• Fag og læring
• Inspirere, motivere, glød, tilrettelegging
• Omsorgspersonen
• Oppdrageren
• Samarbeideren
Læreren som omsorgsperson
• Tilstedeværelse. Nærvær. Å bli sett.
• Trygghet/ Fravær av gjentatt krenkelse
• Betydningen av den gode en-til-en relasjonen
• De mest relasjonssvake elevene
• «Jeg har et godt forhold til gruppa, jeg.»
• Omsorg handler også om fasthet, tydelighet og forutsigbarhet
Læreren som oppdrager
• Grensesetteren
• Normdanneren
• Skille lærer – elev/ voksen - barn
• Eksempelet
• Ordbruk: Ironi, sarkasmer, banning,
• Hvordan snakker vi med/ om/ til hverandre?
• Bruk av blikk og kroppsspråk
• Samarbeid når flere voksne er i rommet
Læreren som samarbeider
• Inn mot foreldre
• Ta ledelsen
• Teamet/ assistenter/ lærere/ ledelsen
• Instanser utenfor skolen (PPT, Logoped, etc)
• Politi/ Lokalmiljø
Den stødige stabile voksenrollen
• Ta kontroll. Være en tydelig voksen
• Humør som smitter
• Bygge positive relasjoner
• Involvering og nærvær
• Ha tillit og autoritet
• Bevisst sin kommunikasjon
• Forutsigbar og konsekvent
• Aktivt samarbeidende
• Vel forberedt og faglig innsikt
o